Of je nu een ervaren bootliefhebber bent of net begint met het verkennen van de wateren, de waterkoeling van je buitenboordmotor is zeer belangrijk om in de gaten te houden. Het waterkoelingssystemen van buitenboordmotoren speelt een essentiële rol in het handhaven van een optimale werking en het voorkomen van ernstige schade aan je motor. In in eerder blog gingen we oppervlakkig in op de oorzaken van een storende waterkoeling. In deze blog gaan we dieper in op het controleren van de waterkoeling tijdens het varen.

Waar zorgt de waterkoeling voor?

Een buitenboordmotor werkt op hoge temperaturen en genereert aanzienlijke warmte tijdens het draaien. Waterkoeling is ontworpen om deze hitte af te voeren en de motor op een veilige bedrijfstemperatuur te houden. Zonder effectieve koeling kan de motor oververhit raken, wat kan leiden tot aanzienlijke schade aan onderdelen zoals de cilinderkop, pakkingen en interne onderdelen. Het negeren van de waterkoeling kan uiteindelijk leiden tot dure reparaties of zelfs volledige afschrijving.

Hoe werkt de waterkoeling?

De meeste buitenboordmotoren gebruiken een systeem dat bekend staat als “open koeling”. Dit betekent dat water uit de omgeving wordt gebruikt om de motor af te koelen. Het water wordt via een inlaat in de onderkant van de boot getrokken en stroomt door het waterpomphuis. Vervolgens wordt het door de motor geleid om overtollige warmte weg te voeren, waarna het via de uitlaat aan de achterkant van de motor terug in het water wordt geloosd.

Hoe controleer ik de waterkoeling van mijn buitenboordmotor?

  1. Visuele inspectie: Controleer regelmatig de waterinlaat aan de onderkant van de buitenboordmotor en zorg ervoor dat deze niet verstopt is met vuil, zoals waterplanten, wier of iets anders. Dit kan de buitenboordmotor verhinderen in het opzuigen van het water.
  2. Waterstroom: Kijk bij het starten van de buitenboordmotor of er een waterstraal uit de buitenboordmotor of uitlaat komt (zie Figuur 1). Een constante koelstraal water is een goed teken dat het koelsysteem goed werkt. Als er geen water uit de buitenboordmotor of uitlaat komt kan dit duiden op een verstopte inlaat, een defecte waterpomp of andere problemen.
  3. Temperatuur controle: Tijdens het varen, let op de temperatuurmeter van je motor. Een plotselinge stijging van de temperatuur kan wijzen op een koelprobleem. Als de temperatuur hoger is dan normaal, stop dan onmiddellijk en onderzoek de oorzaak. Meestal valt de buitenboordmotor uit zichtzelf uit bij een te hoge temperatuur in het motorblok.
  4. Onderhoud: Volg het aanbevolen onderhoudsschema voor je buitenboordmotor, inclusief het controleren en vervangen van de waterpomp en het schoonmaken van het koelsysteem. Regelmatig onderhoud kan potentiële problemen vroegtijdig detecteren en voorkomen.
Figuur 1: De plek bij een Yamaha buitenboordmotor waar de koelstraal uit de buitenboordmotor komt.

In bagerige sloten komt het vaak voor dat er vuiltjes in het koelkanaal terecht komen. Deze blijven dan vaak hangen bij de vernauwing van de controle straal. Neem daarom altijd een dun voorwerp mee om de controle straal indien nodig door te ‘prikken’. Het vuil komt er op deze manier vaak uit en dat zorgt ervoor dat jij weer gerust verder kan varen.

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen of heb je koelingsproblemen met je buitenboordmotor? Neem gerust contact op! Wij helpen graag verder!

Team Watersport Krimpenerwaard