Daar waar we de vorige blog ingingen op het controleren van de staartolie gaan we in deze blog in op het vervangen van de staartolie. Wanneer moet je de staartolie vervangen? Welke olie moet ik gebruiken? Hoe ga ik te werk? Het zijn allemaal vragen die in deze blog worden beantwoordt.

Wanneer moet ik staartolie vervangen? Het is belangrijk om de staartolie van de buitenboordmotor elk jaar te vervangen (of als je erg veel vaart na 100 uur). De staartolie zorgt namelijk voor smering van de tandwielen in het staartstuk. Zodra hier water of vuil bij komt kan dit ernstige schades veroorzaken. Dat leidt vaak tot hoge reparatiekosten. En dat is natuurlijk iets wat je niet wilt. Daarom is het zo belangrijk om de olie periodiek te vervangen.

Welke olie moet ik gebruiken? Voor staartstukolie heb je een aantal mogelijkheden. Belangrijk is wel om olie met viscositeit van 80W90 te gebruiken. In veel gevallen staat er aangegeven of het geschikt is voor buitenboordmotoren. Let daar wel goed op! Overigens is er ook veel ‘outboard gear oil’ op de markt die speciaal is voor buitenboordmotoren. Deze kun je het beste gebruiken. Voorbeelden zijn olie van Yamalube, Quicksilver en Eurol (zie Figuur 1).

Figuur 1: Staartstuk olie van Quicksilver voor buitenboordmotoren.

Hoe ga ik te werk? Het vervangen van het staarstukolie is een nauwkeurig werkje. Allereerst moet de oude olie afgetapt worden. Zorg dat de buitenboordmotor is een stabiele houding hangt en dat er een bak(je) onder het staarstuk staat. Een eventueel karton onder het bakje is ook wel prettig, mocht je alsnog wat morsen. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

Als je het bovenstaande leest lijkt dit klusje misschien erg makkelijk, maar in de praktijk blijkt dat het voor velen nog als lastig wordt ervaren. Geen probleem! Watersport Krimpenerwaard staat voor je klaar. Wij vervangen de staartolie graag voor je!

Wil je het toch zelf proberen? Stel gerust je vragen mocht je er niet uitkomen.

Team Watersport Krimpenerwaard